четвъртък, 29 януари 2015 г.

Сони плейстейшън чества двадесетата си годишнина с хазартен ход, единствен по рода си в геймърската индустрия

   Първата конзола на Сони, пусната на пазара през 1994, беше създадена като просто допълнение към Супер Нинтендо. Но тя промени изцяло света на видео игрите.



Реклама на плейстейшън за Франция 
 
   Това е първата конзола представена на изложение, която преминава бариерата на 100 милиона продадени продукта в света, съпътства популяризирането на серийни игри толкова велики като WipEout, Resident Evil, Gran Turismo и Tomb Raider и посрещна шедьоврите от геймърската история като Final Fantasy VI и Metal Gear Solid.
   Първата конзола на плейстейшън навършва 20 години от пускането й на пазара в Япония,  на 3 декември. Тя се превръща в една от най уважаваните дами, за играчите докоснали се до нея през 90-те и ентусиастите я почитат и до ден днешен.


По-различната конзола

 

  За едно десетилетие, конзолата на Сони плейстейшън събра многобройни подобрения в своето творение, което не направиха повечето от производителите на видео игри. Най напред техники: тя направи достъпна 3D игрите, използването на техники от киното, за да създаде по реален образ на историята в играта и още помощта на дигитални гласове и богатството на тоновете на мястото на прости синтетични мелодии от предишните години.
Да не забравяме и новата социална ориентация : тя е била конзолата, която най-бързо навлезе в нашите домове, защото не беше ориентирана само към децата, защото предлагаше игри с неестествен до тогава характер - по мрачни, дори с доза сексуалност.

Раждането на Плейстейшън и раздялата със Супер Нинтендо

 

   Известната машина трябваше първоначално да покаже основното нововъведение за Супер Нинтендо(конзола от деветдесетте с 2D графика и без филмирани клипчета, които да разказват сюжета на игрите) - четец за компакт дискове Това беше основното  в презентацията на конзолата на Сони, под името "Плейстейшън" - бъдещето на Супер Нинтендо на изложението за електроника в Лас Вегас на първи юни 1991 година. Но два дни по - късно, за обща изненада, Нинтендо се дистанцира от Сони , за да се довери на сходен проект на Филипс.
   Зад това зрелищно преобръщане на индустриалното положение стой на прицел бавноразвиващото се съзнание на съсловието от почитатели на играта "Супер Марио". Тази ситуация води до поставяне на драстични условия за партньорите на всяка фирма, а именно въвеждане на такса - процент от всяка игра създадена на компакт диск. Именно договорът
 подписан през 1988 година дава тези ексклузивни права на Сони.
   Нинтендо наистина са подценили потенциала на пазара извън караоке игрите, в които Сони ще се специализират за в бъдеще. Три години по-късно компакт дисковете  на Сони навлизат главоломно в игралните зали и развитието на класически игри се категоризира. От Нинтендо разбират факта, че договора, които са подписали ги задължава да направят труден избор за тези такси, толкова примамливи със своя икономически модел. Нуждаеха се от спасителна лодка.

Спасителната лодка на Кутараги

 

   Така се случва, че друг притежател на патента за компакт дискове, холандеца Герард Филипс, работи за Нинтендо от 1988 и е притежател на друг патент. В този юридически капан фирмата от Киото вижда неочаквана, приятелска помощ за решаване на проблема. На трети юни 1991 Нинтендо отвръща на удара: друг четец на дискове ще се разработва паралелно с този на Сони и ще е предназначен за игрите на Нинтендо.
   За фирмата създател на Уолкман това е просто убийство: Плейстейшън излиза на пазара с цена около 400 долара без Супер Марио и Зелда и шансовете му да се изправи срещу Нинтендо и Филипс на практика са почти нулеви. Тогава Сони се обръща към Сега, пряк конкурент на Нинтендо, но от своя страна Сега отказват предложението за съвместна работа.
   Точно в този Кен Кутараги, млад инженер пряко обвързан със създаването на звуковата карта за Нинтендо, вече е привлечен от Сони. Той предлага на свой ред да пуснат на пазара новия Плейстейшън като независима игрална конзола. Неговите шефове са стъписани от това предложение.
  Положението е било доста напрегнато, той е бил почти сам, всички са виждали в този ход една гигантска загуба на пари. Но единствен съгласен с него се оказва Норио Ога - президент на Сони. Легендата разказва, че той му е отговорил "do it" от английски "направи го", разказва Флоран Жорж, преводач на сборника със разкази на очевидци "Революцията Плейстейшън" от поредицата "Пиксели и любов".

"Нещо лесно запомнящо се"

 

   Още от създаването си Плейстейшън разчита на новаторството. Японската фирма разчита на позитивна аура, тъмен дизайн и джойстици с уникални бутони. "Искахме да направим нещо, което да се запомня лесно"  обяснява Тейу Гото, дизайнер на конзолата, през 2010 година. "Ето защо се обърнахме към икони и символи и на мен веднага ми хрумна идеята за комбинацията - триъгълник, кръг, кръст и квадрат."
Джойстик на Плей Стейшън
    Кръгът и кръстът идват от японската култура и се асоциират с "да" и "не", докато триъгълника представлява човешкия взор(ще се ползва за управление на камерата) и квадратът се свързва с текстови документи(бутон за връзка с менютата).
   Плейстейшън излиза на пазара придружена с осем игри, повечето създадени извън Япония. Между тях обаче е Ridge Racer, първата от серията игри с коли, която ще съпътства всяка нова конзола на Сони, в продължение на десет години. Част от тази серия е Motor Toon Grand Prix - малка игра с коли и 3D графика със смешни кръгове, създадена от същия екип, които след няколко години ще възпламени пазара с Gran Turismo.

 
Презентация на Плей Стейшън в Япония 

   280 000 конзоли ще се продадат през първия месец според японското списание Famitsu. Дванадесет години по-късно продажбите достигат 102 милиона и около двадесет милиона видео игри само на японския пазар. 


източник: http://www.lemonde.fr/pixels/article/2014/12/03/la-playstation-fete-les-20-ans-d-un-coup-de-poker-reussi_4532902_4408996.html

Няма коментари:

Публикуване на коментар